INNOWACJE PEDAGOGICZNE

„Niezwykli goście w naszej szkole”

W roku szkolnym 2015/2016 od września w naszej szkole rozpoczęto realizację innowacji pedagogicznej „Niezwykli goście w naszej szkole”. W trakcie innowacji zrealizowano następujące działania:

I. Spotkania z niezwykłymi gośćmi.

II. Wystawa prac przygotowanych przez uczniów.

III. Wystawa zdjęć ze spotkań z gośćmi

I. Spotkania z niezwykłymi gośćmi                

Program innowacji skierowany był do uczniów Szkoły Podstawowej, Gimnazjum i Szkoły Przysposabiającej do Pracy. Jej założeniem było nakierowanie odbiorców na twórcze spojrzenie na otaczający świat i ludzi, pokazanie ciekawych zawodów i pasji oraz sposobów spędzania czasu wolnego. Dzięki formie warsztatowej spotkań uczniowie mogli dotknąć, przymierzyć, zadać pytanie, posłuchać, a dzięki temu dokładnie poznać. Uczniowie przed spotkaniem wprowadzani byli w temat poprzez przygotowane pogadanki i prezentację przez nauczyciela pracującego w świetlicy, a po spotkaniach również w ramach zajęć świetlicowych wykonywano prace plastyczne związane z danym tematem. Spotkania przebiegały w bardzo przyjaznej atmosferze. Ze względów niezależnych od twórców innowacji spotkanie z trzema gośćmi odbyło się poza terenem szkoły.

  1. Spotkanie z judoką p. Waldemarem Białowąsem (21.09.2015r.)

  Pierwszym naszym gościem był mistrz judo pan Waldemar Białowąs, na co dzień Wicestarosta Powiatu Świdnickiego. Podczas spotkania przybliżył on naszym uczniom dyscyplinę sportu, jaką jest judo, opowiedział o swojej pasji i osiągnięciach sportowych. Uczniowie mieli okazję poznać historię judo, strój judoki oraz podstawowe zasady walki. Dla wielu uczniów naszej szkoły był to pierwszy kontakt z tą dziedziną sportu. Największą radość naszym wychowankom sprawił pokaz technik oraz krótka lekcja z samym mistrzem. Dzięki wizycie naszego wspaniałego gościa wychowankowie dowiedzieli się, że judo to znacznie więcej niż zwykła aktywność fizyczna – to także nauka własnego ciała, cierpliwości, dyscypliny, systematyczności i poszanowania dla drugiego człowieka.

2. Spotkanie z ratownikami medycznymi z Pogotowia Ratunkowego w Świdniku (08.10.2015r.)

            Podczas spotkania z ratownikami medycznymi nasi uczniowie mieli okazję wysłuchać informacji na temat zasad udzielania pierwszej pomocy. Dowiedzieli się w jaki sposób można komuś pomóc zanim przyjedzie pogotowie ratunkowe, jak należy sprawdzać przytomność poszkodowanej osoby i w jaki sposób wezwać pomoc. Uwagę uczniów skupił sprzęt zgromadzony w walizce ratownika tj.: stetoskop, ciśnieniomierz, defibrylator, maseczka do sztucznego oddychania, maseczka tlenowa, ssaki, rozmaite opatrunki. Pod okiem instruktora uczniowie ćwiczyli również bezpieczne ułożenie ciała na noszach. Największym zainteresowaniem wśród uczniów cieszył się ambulans ratunkowy i jego wyposażenie. Na zakończenie spotkania uczniowie zadawali pytania dotyczące m.in. zachowania się podczas wypadków. Zdobyta na warsztatach wiedza i ćwiczenia praktyczne sprawiły, że dzieci poczuły się „małymi ratownikami”. Spotkanie przybliżyło im zawód ratownika, a ponadto nasi wychowankowie przekonali się, że ratownicy medyczni to mili i sympatyczni ludzie. Ratownicy odjechali od nas „na sygnale”.

3. Spotkanie z pilotem ze świdnickiego Aeroklubu – p. Krzysztofem Komendą (04.11.2015r.)

           W listopadzie uczniowie naszej szkoły gościli w świdnickim Aeroklubie, gdzie mieli okazję poznać pracę pilota. Podczas wizyty oglądali zdjęcia i modele samolotów. Jednak najwięcej wrażeń dostarczył pokaz lotniczy, w wykonaniu jednego z pilotów Aeroklubu.

4.Spotkanie z chórem męskim „Arion” ze Świdnika pod batutą p. Magdaleny Celińskiej (17.12.2015r.)

                Podczas spotkania pani Magda nawiązała wspaniały kontakt z naszymi uczniami – wytłumaczyła co to jest chór, jakie są jego rodzaje, pokazała do czego służy batuta, kamerton i pulpit. W trakcie spotkania uczniowie mieli niecodzienną okazję zamienić się w dyrygenta i kierować śpiewem chóru oraz zgromadzonej widowni. Pokaz zakończony został wspaniałym występem artystycznym w wykonaniu chóru – usłyszeliśmy znane i mniej znane kolędy i pastorałki.

5.Spotkanie z instruktorem nurkowania p. Marcinem Fatlą z Lublina (28.01.2016r.)

                W styczniu podczas spotkania nasi uczniowie mieli okazję przymierzyć strój oraz obejrzeć specjalistyczny sprzęt, jakim posługuje się nurek. Pan Marcin udostępnił filmy z nagraniami nurkowania w jeziorach. Dzieci miały okazję zobaczyć m. in. co kryje się na dnie Morskiego Oka. W związku z zimową porą roku pan Marcin przekazał dzieciom wskazówki, jak bezpiecznie zachować się na lodzie.

6. Spotkanie z garncarzem – p. Krystianem Nowakiem (09.02.2016r.)

        Dzięki warsztatom z panem Krystianem uczniowie mieli możliwość zapoznania się ze sposobem wyrobu przedmiotów z gliny, jak również mieli okazję samodzielnie zmierzyć się z kołem garncarskim. Własnoręcznie wykonane przez dzieci dzbanki i miseczki są  niezapomnianą pamiątką z tej wizyty.

      Uczniowie naszej szkoły  w marcu uczestniczyli w spotkaniu z lalkarzem, który przedstawił im różne rodzaje lalek teatralnych. Wśród nich znalazły się m.in.: pacynki, kukiełki, jawajki, marionetki. Twórca lalek opowiedział uczniom z czego są wykonane, w jaki sposób można nimi poruszać. Mieli niecodzienną okazję zobaczyć je z bliska, dotknąć, a nawet przymierzyć jedną z masek. Na koniec obejrzeli spektakl „Pchła Szachrajka”.

8. Spotkanie z kosmetyczką – p. Anną Bąbik (22.04.2016r.)

           W trakcie spotkania z panią kosmetyczką uczniowie dowiedzieli się czym zajmuje się kosmetyczka, gdzie pracuje, jak powinni pielęgnować swoją skórę i paznokcie, a także na czym polegają zabiegi wykonywane w salonach kosmetycznych. Na koniec spotkania p. Ania przeprowadziła z dziewczętami warsztaty, na których opowiedziała i pokazała jak wykonać prawidłowy manicure oraz makijaż.

9. Spotkanie z instruktorem baletu i tańca nowoczesnego – p. Eliza Maruszak (31.05.2016r.)

               W maju  odwiedziliśmy Miejski Ośrodek Kultury w Świdniku, w którym p. Eliza Maruszak, instruktor baletu i tańca nowoczesnego, zorganizowała dla naszych uczniów lekcję baletu. Podczas spotkania mieli oni okazję obejrzenia strojów, poznania zasad baletu oraz podstawowych kroków i figur baletowych.

10. Spotkanie z muzykiem – p. Tomaszem Masańcem (22.06.2016)

          Cykl spotkań z niezwykłymi gośćmi zamknęła wizyta wspaniałego muzyka, wokalisty i wodzireja – pana Tomasza Masańca, na której przybliżył uczniom swoją pasję, jaką jest muzyka. Podczas spotkania mieli oni okazję m.in. poznać instrumenty klawiszowe i strunowe, spróbować na nich zagrać, a nawet wcielić się w rolę DJ-a. Na zakończenie spotkania pan Tomasz poprowadził wspaniałą zabawę taneczną, która sprawiła uczniom ogromną radość.

II. Wystawa prac przygotowanych przez uczniów

             Na zakończenie spotkań z niezwykłymi gośćmi uczniowie wykonywali prace plastyczne,  związane z poznawanym zawodem. Powstałe prace zostały wyeksponowane w szkolnej galerii.

III. Wystawa zdjęć ze spotkań z gośćmi

           Zdjęcia i opisy z każdego spotkania z ciekawym gościem były umieszczane w szkolnej galerii oraz na stronie internetowej szkoły (sosw.swidnik.pl oraz Szkoła SOSW w Świdniku – Facebook).

            Realizacja innowacji przyniosła wiele pozytywnych efektów dla uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego.              

Korzyści dla uczniów:

  • rozwój zainteresowań uczniów pod kątem poznawania rożnych zawodów i pasji innych ludzi;
  • rozwijanie zdolności koncentracji uczniów na przekazywanych treściach poprzez wykorzystanie przekazu multikanałowego;
  • rozwijanie i pogłębienie umiejętności nawiązywania prawidłowych relacji społecznych poprzez uczestnictwo w zajęciach z uczniami rożnych zespołów klasowych;
  • stymulacja poszczególnych zmysłów u uczniów poprzez oddziaływanie głosem, obrazem, fakturą, kolorem;
  • rozwijanie postawy otwartości i tolerancji poprzez kontakt z osobami o nietuzinkowych pasjach i zainteresowaniach;
  • edukacja prozdrowotna poprzez propagowanie aktywnego spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu i w ruchu;
  • popularyzacja zdrowej rywalizacji, konsekwencji w dążeniu do celu poprzez prezentację osiągnięć zaproszonych gości;
  • poszerzanie zakresu zainteresowań uczniów dzięki zapoznaniu ich z rzadziej spotykanymi profesjami i zainteresowaniami gości;
  • ukazanie wartości i znaczenia pracy;
  • poznanie nazw, pojęć dotyczących kolejnych zawodów i pasji;
  • podnoszenie poziomu akceptacji siebie i innych ludzi;
  • rozwijanie wyobraźni uczniów, zachęcanie do twórczego myślenia poprzez nowe bodźce, pojęcia, prezentacje określonych sposobów zachowania;
  • wyrabianie dobrych nawyków (przywitanie, pożegnanie, dbanie o czyjąś własność).

Korzyści dla szkoły:

  • Stworzenie okazji do nawiązania współpracy z różnymi osobami, instytucjami (tj.: Miejski Ośrodek Kultury w Świdniku , Teatr H.Ch. Andersena w Lublinie, Aeroklub w Świdniku, Pogotowie Ratunkowe w Świdniku).
  • Promowanie szkoły w środowisku lokalnym.

Osoby odpowiedzialne za realizację innowacji pedagogicznej:

  • Karolina Wiśniewska
  • Katarzyna Kutrzepa

                

„Klub twórczego rękodzieła – wykorzystanie materiałów ekologicznych i surowców wtórnych”

        W roku szkolnym 2013/2014 w naszej szkole realizowane były założenia innowacji pedagogicznej „Klub twórczego rękodzieła – wykorzystanie materiałów ekologicznych i surowców wtórnych”. W ramach realizacji innowacji pedagogicznej podjęte zostały następujące działania:

I. Warsztaty rękodzielnicze dla uczniów Gimnazjum

Program zajęć skierowany był do uczniów klas I – III Gimnazjum z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, którzy przejawiają zainteresowania pracami ręcznymi. Założeniem warsztatów było tworzenie wyrobów artystycznych głównie z materiałów naturalnych i surowców wtórnych. Podstawowymi środkami dydaktycznymi były m.in. makulatura, butelki szklane i plastikowe, pudełka, rolki, sznurek, zakrętki. Wykorzystano również materiały naturalne (piasek, gałązki, kamyki, muszelki, piórka, liście, nasiona) oraz inne, powszechnie dostępne materiały gospodarstwa domowego. Podczas zajęć zastosowane były również tradycyjne plastyczne środki dydaktyczne np. kredki, farby, bibuła, plastelina, kleje, ale ich wykorzystanie związane było z potrzebą dekoracji powstałych prac lub łączenia elementów.

 

II. Przeprowadzenie i rozstrzygnięcie Powiatowego konkursu plastycznego pod hasłem „Coś z niczego”

W konkursie udział wzięli uczniowie z 16 placówek oświatowych Powiatu Świdnickiego i miasta Świdnika. Jego zasadniczym celem było kształtowanie właściwej postawy wobec środowiska naturalnego poprzez zachęcanie do ponownego wykorzystania materiałów naturalnych i surowców wtórnych w pracach plastycznych. Na konkurs wpłynęło 256 prac plastycznych (prace płaskie i przestrzenne) wykonanych pod kierunkiem 56 nauczycieli, instruktorów / rodziców. Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się 26 kwietnia 2013 roku w sali kinowej Miejskiego Ośrodka Kultury w Świdniku. Uczestnicy otrzymali nagrody książkowe, wyróżnienia, dyplomy uczestnictwa, a nauczyciele podziękowania za przygotowanie uczniów do konkursu ekologicznego.

III. Wystawa prac uczestników Klubu twórczego rękodzieła w Miejsko – Powiatowej Bibliotece Publicznej w Świdniku

Otwarcie wystawy prac rękodzielniczych uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego odbyło się 7 czerwca 2013 roku o godz. 10.30 w Miejsko – Powiatowej Bibliotece Publicznej w Świdniku. Eksponowane prace wykonane były przez uczestników „Klubu twórczego rękodzieła”. W prace rękodzielnicze wdrożyli się również inni uczniowie szkoły, dlatego podczas wystawy można było oglądać również ich prace. Wszystkie zaprezentowane prace wykonane zostały z materiałów naturalnych i surowców wtórnych. Na otwarcie wystawy zaproszono klasy, które wykazały największą aktywność w konkursie „Coś z niczego”.

Podczas otwarcia wystawy zaprezentowano publikację „Rękodzieło dla małych i dużych” – poradnik dla nauczycieli przedstawiający wybrane prace rękodzielnicze.Wystawa trwała do 13 czerwca 2013 r.

IV. Publikacja prac rękodzielniczych z wykorzystaniem materiałów naturalnych i surowców wtórnych pt.: „Rękodzieło dla małych i dużych”

Wszystkie etapy powstawania prac rękodzielniczych, jak również ich wytwory rejestrowane były aparatem fotograficznym. W rezultacie realizacji tych zajęć powstał więc zbiór pomysłów na prace rękodzielnicze w formie publikacji pt.: „Rękodzieło dla małych i dużych”. Książka zawiera głównie pomysły proekologiczne, realizujące ideę recyklingu. Pokazuje w jaki sposób wykorzystać stare, pozornie zużyte przedmioty do wykonania ciekawych upominków i dekoracji. Podstawowym komponentem proponowanych prac są bowiem materiały naturalne, surowce wtórne oraz inne powszechnie dostępne materiały gospodarstwa domowego. Konkretne prace zostały przypisane poszczególnym porom roku i mają różny poziom trudności wykonania. Publikacja zawiera szczegółowe instrukcje krok po kroku, wzbogacone ilustracjami przedstawiającymi poszczególne etapy pracy.

Ponadto w II semestrze zorganizowano dwa spotkania warsztatowe dla nauczycieli, podczas których odbyła się ekspozycja prac z wykorzystaniem materiałów naturalnych i surowców wtórnych:

V. Warsztaty rękodzielnicze dla nauczycieli

  • 18.03.2013 r. „Wielkanocne warsztaty rękodzielnicze”W spotkaniu uczestniczyli nauczyciele Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Świdniku. Głównym celem warsztatów było zapoznanie uczestników z nowymi technikami tworzenia ozdób wielkanocnych z wykorzystaniem naturalnych materiałów i surowców wtórnych. Zajęcia warsztatowe poprzedzone były ekspozycją prac rękodzielniczych. Uczestnicy mieli także możliwość samodzielnego wykonania wybranych prac.

  • 27.05.2013 r. „Wiosenne kwiaty – warsztaty rękodzielnicze”

Warsztaty poświęcone były wykonywaniu wiosennych kwiatów.W spotkaniu udział wzięło 12 nauczycieli. Podstawowym celem zajęć było zapoznanie zainteresowanych z pomysłami na wykorzystanie niekonwencjonalnych, prostych materiałów do wykonania wiosennych bukietów.

Techniki rękodzielnicze zastosowane podczas zajęć nie wymagały specjalnych uzdolnień, zakładały wykorzystanie niedrogich, ogólnodostępnych materiałów. Nauczyciele uczestniczący w warsztatach wykazali się dużą aktywnością podczas zajęć. Wiedzę i umiejętności zdobyte na warsztatach uczestnicy będą mogli wykorzystać w swojej pracy na zajęciach praktycznych z uczniami.

Podsumowanie realizacji innowacji pedagogicznej

Realizacja innowacji przyniosła wiele pozytywnych efektów dla uczniów, szkoły i środowiska lokalnego.

Korzyści dla uczniów:

  • Możliwość tworzenia przedmiotów dekoracyjnych „przyjaznych dla środowiska”;
  • Rozwijanie zainteresowań plastycznych, doskonalenie umiejętności manualnych i poznawczych;
  • Możliwość wyciszenia negatywnych emocji, odprężenia i relaksu;
  • Osiągnięcie sukcesu na miarę możliwości manualnych i twórczych;
  • Promowanie własnych prac rękodzielniczych w środowisku lokalnym.

Korzyści dla szkoły:

  • Stworzenie okazji do nawiązania współpracy z instytucjami oświatowymi i władzami lokalnymi (szkoły podstawowe, placówki specjalne, Miejsko – Powiatowa Biblioteka Publiczna, Miejski Ośrodek Kultury, Starostwo Powiatowe w Świdniku)
  • Promowanie idei proekologicznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.

Korzyści dla środowiska lokalnego:

  • Inspirowanie kadry pedagogicznej, instruktorów i rodziców do tworzenia prac rękodzielniczych z wykorzystaniem materiałów naturalnych i surowców wtórnych.

Instytucje, które udzieliły wsparcia finansowego w realizacji innowacji pedagogicznej:

  • Starostwo Powiatowe w Świdniku
  • Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie
  • Fundacja Orange.

Osoby odpowiedzialne za realizację innowacji pedagogicznej:

  • Karolina Wiśniewska
  • Katarzyna Kutrzepa